fredag 11 januari 2008

Nytt jobb, nya tulpaner och nytt garn

Det viktigaste först... Jag har fått nytt jobb! Och inte nog med att det är nytt, det är en fast tjänst också! ohh, jag kan knappt fatta vilken tur jag har haft, jag har än så länge inte behövt gå arbetslös en enda dag i mitt 25 år långa liv. Den 10 mars är det tänkt att jag ska börja min nya tjänst, jag vill inte skriva var eller vad så länge jag inte har skrivit på kontraktet (vilket jag hoppas kommer på måndag) men det känns riktigt riktigt bra och jag är väldigt glad. Däremot grumlas bägaren en aning av att jag kommer att bli tvungen att flytta ifrån min sambo på obestämd tid. Han söker jobb i samma trakter som jag och det är bara att hålla tummarna!

Vädret de senaste veckorna har varit allt annat än uppmuntrande och ett jämngrått molntäcke täcker himlen, solen har jag inte sett på månader. Då behöver man något färgglatt att glädja sig med, så därför inskaffade jag en bukett vårglada tulpaner.

Sen har jag några halvfärdiga alster att visa upp också. Ett par mönsterstickade vantar åt S. Vantarna kallas rätt och slätt stjärnmönstrade vantar och mönstret kan hittas i boken "vantar mössor sockor & sjalar" av Anita Gunnars. Jag fick öka mönstret med en halv "rapport", om det beror på S:s stora händer eller mitt val av garn och stickor vet jag inte (är inte förtjust i det här med provlappar, det tar alldeles för mycket tid från den roliga stickningen). Vantarna är stickade i grön och beige Juvel från Idena med stickor 2,5. Detta är mitt andra försök att mönstersticka med flera färger och trots att det är mycket jämnare än första försöket finns massor att förbättra.
Mitt andra halvfärdiga(nästan helfärdiga) projekt är ett par lila sockar stickade i ett spetsmönster hittat på Gerda-Thyras blogg för längesen, vet inte om det finns kvar men annars kan jag rekommendera mönstret som var roligt, lätt och gick snabbt. Sockarna var tänkte till brorsans sambo i julklapp, men jag hann bara färdigt med den ena, nu är båda klara så när som på några ofästa trådar som hänger och slänger. Sockorna är stickade i Superwash safir från marks och kattens på stickor nr 3.

Tillsist vill jag bara visa en bild på de garn jag fick i julklapp. Och hur fint nystat det blir med min splitternya garnnystare. vet inte vem som blev gladast över den jag eller sambon som nu slipper hålla ut armarna med garnet på som en levande nystvinda i en halv evighet medan jag nystar för hand... Garnen är två nystan Visjögarn i färgen solgul och ett nystan entrådigt ullgarn Evilla Artyarn 8/1 i fägen höstlöv.


Idag lyssnar jag faktiskt inte på någon musik alls, utan bara tv:ns mummel.