söndag 18 november 2007

Spetssjal, garnbekymmer och pepparkakor

Julklappsstickandet går framåt i en rasande takt. Har avslutat K:s trekantssjal och blockat den färdigt. Efter dagens fotografering är det dags att slå in den allra första julklappen i grönt, fint papper och snören i brunt och guld... Sjalen är stickad efter det här mönstret, fast bara 2/3 så stor. För att var den första spetsstickningen jag gett mig på får jag väl vara nöjd, trots några fel här och där. Garnet är Mohair Lux, inhandlat på den lokala garnbutiken,
trekantssjal i grön MohairLux (färg 4118)

och sjalen är stickad på stickor nr 5. Det hade kanske inte gjort något om den blivit aningen större, men nu kan K även ha den som en halsduk utan att få halsförstoppning och andnöd av alla tjocka bylsiga kläder...

Annan julklappsstickning på gång är M:s sjal i röd/gul/lila-aktig mohair. Även denna är stickad i MohairLux fast med mönster av hjärtan istället.

Har inte blockat den än,
och hoppas att jag kan spänna ut den då också den blev aningens för liten. Men snålheten har redan vunnit, för jag vill inte köpa ett nystan till för att sticka ytterligare tre mönster...

Tredje och sista julklappen på g är ännu en sjal...
i MohairLux...
Bladmönstret i närbild

En ljusblå smal halsduk till svärmor med en tunn glittertråd instickad, har redan nu insett att ett nystan inte kommer att räcka. Problemet är bara att jag köpte det sista nystanet i butiken utan något större hopp om att kunna ta in flera av samma färg. Efter några timmar och 50 nätbutiker senare hade
jag hittat två (!) som hade garnet och färgen jag är ute efter. Beställningen är gjord och jag hoppas på en leverans i slutet av nästa vecka. (kunde förstås inte hejda mig från att köpa lite, lite mer garn än tänkt och det hela slutade med att 13 härliga, fluffiga garnnystan hamnade i inköpskorgen)
Idag har S bakat kanelbullar och skurna pepparkakor, mmm, själv har jag inte gjort någon nytta alls. Imorgon väntar jobbet...och i veckan måste jag ha tänkt färdigt om jag ska skriva på något ytterligare kontrakt eller inte...blä

Idag lyssnar jag på Razorlight och Regina Spector

Inga kommentarer: